Banddoktorernes arbejdsmetoder
Banddoktorerne har typisk 2 grupper hver, som de håndterer og hjælper. De er med ved opstarten af grupperne. De lytter og kommer med indspark og gode ideer, til hvordan I kan hurtigt kan komme i gang. Ved få ændringer og ofte forenklinger i den måde I hver især spiller på, sikrer de, at I supplerer hinanden, så det ikke bliver alles kamp mod alle. Typisk går de fra den ene gruppe til den anden, lytter mens I øver og kommer så med indspark til rytmer, riffs, forenklinger. De kommer måske med ændringer, til udtrykket eller jeres syn på det I spiller, og gør derved musikken til jeres egen.
Banddoktorernes egen beskrivelse af deres roller
Som banddoktor arbejder vi med bandets samlede lyd. Hvordan spiller man mest effektivt sammen. Vi kan hjælpe med at skærpe de individuelle roller i bandet, så I samlet lyder bedre. Vi kan mægle lidt, hvis I sidder fast.
En stor del af vores tid går også med at skære til, når vi skal finde ud af, hvordan I lyder bedst muligt. Tit kan vi hjælpe med at forenkle, skære til og optimere jeres udtryk.
Der er også en lavpraktisk del, der handler om selve instrumentet: Hvordan skal guitarforstærkeren stå? Hvorfor kan sangeren ikke høre sig selv? Hvordan placerer man sig på scenen? Kan vi ændre på lyden, så medlemmerne i bandet smelter sammen og bliver til en understøttende enhed i stedet for de individuelle dele?
Endelig fungerer vi også som den sociale lim! Til SøndagsJam kan man indgå i helt nye bands, der gerne skulle fungere, og derfor kan det være rart, at vi kigger forbi og laver lidt sjov med det hele, så vi får “lettet på ventilen”. Vi har selv stået i samme situation et hav af gange og ved, at det er rart at få lidt moralsk støtte til de “sociale tandhjul”.
Endeligt er vi som regel med til lydprøven før aftenens koncert, hvor vi kan hjælpe med at få dig til at føle dig sikker på, hvad der skal ske. Vi sørger for at koncerten bliver en god oplevelse, selv for de mest u-rutinerede blandt deltagerne. Vi glæder os til at møde jer.
Præsentation af banddoktorer:
Palle Klok:
Sanger/guitarist, 43 år gammel, fra Silkeborg
Har sunget og spillet siden 1988, Uddannet på Det Jyske Musikkonservatorium og har undervist siden 1995. Har som udøvende musiker spillet i mange forskellige sammenhænge og genrer gennem årene. Fra solokoncerter til teaterensembler og alt derimellem.
Klaus Sandberg:
Jeg er opvokset i Kalundborg i Vestsjælland. Da jeg blev 19 år gammel, flyttede jeg til København, for det var dér, musikken var. Jeg spillede mig til venner for livet og hyggelige ture på landevejen.
Jeg har været med til at starte de mest besøgte Jam-Sessions i København. Først på Den Glade Gris og senere på Drop Inn. Begge oplevelser har gjort mig til en bedre musiker, da jeg har lært at omstille mig musikalsk, efterhånden som dem man spiller sammen med, bliver skiftet ud i løbet af aftenen. De oplevelser, er jeg meget taknemlig for at have i “rygsækken”, da det er noget, der virkeligt er uvurderligt ifbm. sammenspils-undervisning.
Når jeg ikke har spillet live-koncerter, har jeg også været en del af et stort SSL-studie i Kbh. NV, hvor jeg, igennem tiden, har produceret og arbejdet med Burhan G, Outlandish, Joey Moe og Mads Langer.
Jeg har spillet koncerter med;
Søs Fenger, Erann DD, Sko/Torp, Jimmy Jørgensen, Rugsted/Kreutzfeldt, Djames Braün, CityBois og Blak
Jens Jepsen
Sanger / guitarist / sangskriver, 34 år gammel, fra Hillerød.
Jeg startede med at spille musik som 6-årig i Hillerød musikskole.
Spiller mellem 50-75 livekoncerter om året. Jeg skriver både egen musik og
nye fortolkninger af fx. The Beatles, Højskolesangbogen m.fl.
Spiller jazz, pop og folk i forskellige sammenhænge. Har med egne bands udgivet flere albums, fået radiotid på bla. P4.
Jeg har 10 års undervisningserfaring fra folkeskole, musikskole, mgk og højskoler i hele landet.
I et øvelokale er det vigtigt for mig at skabe den gode energi og det fællesskab, der i sidste ende, gør musikken sjovere at spille og bedre at lytte til. Det er simpelt – det skal være sjovt at spille musik sammen. Derudover er det altid mit udgangspunkt, at ørerne er det vigtigste instrument i et øvelokale.